خانه          درباره دکتر          مطب ها          بلاگ

جوانه های چشایی

در این ویدئو ما در مورد اینکه جوانه های چشایی در کجا قرار دارند و ساختار انها چیست صحبت می کنیم. گیرنده های جوانه های چشایی کارشون ایجاد حس چشایی مزه های متفاوت است : ترش، شور، شیرین و تلخ

چشایی حس مهمی است که تمایل به خوردن و یا پس زدن غذا را در ما ایجاد می کند .

گاهی اوقات متاسفانه در فضای مجازی مشاهده میکنیم افراد نا اگاه به اناتومی زبان اقدام به تجویز و یا درمان اشتباه برای جوانه های چشایی نرمال زبان میکنند.

سو استفاده در فضای مجازی

چهار نوع جوانه چشایی روی زبان هست . جوانه های filiform یا نخی شکل که سطح عمده ای از زبان این جوانه هاپوشانده شده است .

جوانه های قارچی شکل: همان دانه های کوچک قرمز رنگ روی زبان بین جوانه های filiform پراکنده شده اند خصوصا در 2/3 جلویی زبان، آنها جوانه های قارچی شکل هستند.

جوانه های برگی شکل: در کناره های زبان و جوانه های چشایی گرد شکل در انتهای زبان ،اینها جوانه های چشایی هستند که کارشون ایجاد حس چشایی هست و درواقع حس تفاوت مزه ها با یکدیگر .

متاسفانه در فضای مجازی دیده می شود به علت نا اگاهی برای وجود این جوانه های چشایی که نرمال هستند داروهایی تجویز می شود یا در مان هایی توصیه می شود توسط افرادی که آگاهی لازم به اناتومیک نرمال زبان ندارند . لازم به توجه هست محدوده بسیار باریکی وجود دارد بین land mark anatomical و بیماری ها که این تشخیص توسط متخصصین دهان ممکن است . به همین دلیل خواهشمندیم اگر به وجود یک زائده یا عارضه ای مشکوک شده که جدید هست حتما به متخصص زبان مراجعه فرمایید که از درمان های غیر ضروری و اشتباه در حوزه دهان اجتناب کنید.

دکتر هومن ابراهیمی

فلوشیپ فوق تخصصی بیماری های دهان، فک و صورت

فلوشیپ لیزر در دندانپزشکی

نماینده علمی کمبریج کالج کانادا

آخرین مقالات

گالری تصاویر

شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *