خانه          درباره دکتر          مطب ها          بلاگ

زائده های روی زبان

زایده‌روی زبان، یک عارضه پزشکی است که در آن بافت‌های بیش از حدی در زبان تشکیل می‌شوند و باعث ایجاد یک توده یا زایده روی روی سطح زبان می‌شود. این عارضه ممکن است باعث ناراحتی و درد در زبان شود و در برخی موارد ممکن است باعث مشکلات در بلعیدن و صحبت کردن شود. اگر شما احساس می‌کنید که شما دچار زایده‌روی زبان هستید، بهتر است به پزشک متخصص دهان و زبان مراجعه کنید.

زائده روی زبان علل های مختلفی دارد که در آنیده در این سایت بیشتر می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با زایده ها بر روی زبان پیشنهاد میکنیم کلیپی از دکتر ابراهیمی را در این مورد ببنیم.

متن کلیپ

دکتر هومن ابراهیمی : گاهی اوقات بیماران به مطب ما مراجعه می کنند، به خاطر اینکه متوجه شدند بر روی زبان آنان زائده هایی وجود دارد. خیلی از این زائده ها بیماری نیست. این زوائد در واقع آناتومیک معمولی (normal anatomical) هستند که بر روی زبان همه وجود دارد اما مثل سایر نرمال ها که در افراد مختلف متفاوت است، مثل اندازه اندام های بدن انسان مانند چشم ، گوش، بینی و … که در هر فردی متفاوت است، ابعاد و شکل این نرمال ها در همه ی افراد متفاوت است.

یعنی ممکن است جوانه چشایی در فردی به فرد دیگر از نظر اندازه و ابعاد متفاوت باشد.

پس با مشاهده هر زائده ای بر روی سطح زبان نباید ایجاد نگرانی کنیم.

تقسیم بندی

ما در علم پزشکی جوانه های چشایی که بر روی سطح زبان قرار گرفته اند را به چهار دسته مختلف تقسیم می کنیم.


جوانه ی چشایی برگ شکل یا Foliet ، جوانه چشایی قارچی شکل یا Fungiform ، جوانه چشایی رشته ای شکل یا Filiform ، جوانه چشایی دایره شکل یا Circumvallate تقسیم می کنیم.
در بین جوانه های چشایی آنچه که باعث نگرانی در اکثر افراد می شود جوانه های چشایی دایره ای شکلی است که در انتهای زبان وجود دارد.
این جوانه های چشایی در برخی موارد با زگیل های دهانی اشتباه گرفته می شوند.

دکتر هومن ابراهیمی

فلوشیپ فوق تخصصی بیماری های دهان، فک و صورت

فلوشیپ لیزر در دندانپزشکی

نماینده علمی کمبریج کالج کانادا

آخرین مقالات

گالری تصاویر

شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *